Audi Holbæk

Audi CEO Stadler møder G7 ministre: “Kunstig intelligens kan redde liv”

  • Den tyske transportminister præsenterer national strategi for automatiseret kørsel og diskuterer international juridisk ramme med EU-transportkommissær og G7 transportministrene
  • Audi CEO Stadler: "Unik chance for at redde 900.000 menneskeliv om året og beskytte 36 millioner mennesker fra tilskadekomst"

Et afgørende gennembrud blev opnået på den internationale biludstilling IAA mht. at etablere de juridiske rammer for automatiseret kørsel og parkering. Den tyske transportminister præsenterede sin nationale strategi for denne nøgleteknologi i Frankfurt og bød samtidig velkommen til EU-transportkommissær Violeta Bulc og transportministrene i de andre G7 nationer. Med udgangspunkt i den nye Audi A4 og konceptbilen "Jack" præsenterede han de aktuelle førerassistentsystemer for de besøgende. Audi CEO Rupert Stadler argumenterede for at "gribe denne enestående chance for at redde 900.000 liv om året, da mere end 90% af alle trafikulykker skyldes menneskelige fejl".

Antallet af skader i trafikken kunne også reduceres med 36 millioner hvert år, hævdede Stadler. "Kunstig intelligens kan redde liv, hvilket gør det til nøglen til større trafiksikkerhed. Vores teknologi er næsten klar til serieproduktion, og med hjælp fra politikerne vil vi bringe højautomatiseret kørsel på vejene, lidt efter lidt. "

Audi A8 vil føre an i 2017 med kapacitet til automatiseret kørsel under køkørsel på motorvejen ved hastigheder på op til 60 km/t. De nye retslige rammer skal gøre det muligt for bilisterne helt at undlade at føre bilen, så længe autopiloten er aktiv.

Ved præsentationen for G7 transportministrene, beskrev Audi CEO Stadler, hvor meget den nyeste Audi A4 allerede har opnået. Dens intelligente førerassistentsystemer tilbyder en forsmag på automatiseret kørsel. Audi A4 kan forhindre venstresvingsulykker, hjælpe bilister til at manøvrere for at undgå farlige situationer, advare om tværgående trafik bag bilen, hjælpe med parkering og sikre, at passagererne ikke overse biler, når de stiger ud af bilen.

Audi fortsætter med at dokumentere sine fremskridt inden for denne teknologi med spektakulære demonstrationer. I 2009 tegnede en førerløs Audi TTS mærkets varemærke de fire ringe i overfladen af den udtørrede saltsø Bonneville i USA, og i 2010 kørte den op af snoede og stejle veje på Pikes Peak i Rocky Mountains. Audi var det første bilmærke til i 2012 at opnå testlicens til automatiseret kørsel på offentlig vej i den amerikanske stat Nevada. I efteråret 2014 testede en RS 7 Sportback de fysiske grænser for kørsel uden fører på Hockenheim racerbanen. I begyndelsen af 2015 gennemførte en Audi A7 mere end 900 km automatiseret motorvejskørsel fra USA’s vestkyst til Las Vegas. Kort tid efter beviste Audis teknologiplatform, at den også kunne klare opgaven med automatiseret kørsel i tæt bytrafik i Shanghai.

Hjernen bag automatiseret kørsel er den centrale førerassistent styreenhed (zFAS). Den benytter de nyeste højtydende processorer, analyserer signaler fra mange sensorer i realtid, beregner en 3D model af omgivelserne baseret på denne analyse og beslutter derefter, hvordan den skal manøvrere. Dette gør det muligt for systemet at registrere, hvis køretøjer bevæger sig ind i vognbanen foran bilen - meget hurtigere end et menneske er i stand til at reagere.

Yderligere information og pressemateriale om automatiseret kørsel (piloted driving) hos Audi er samlet her: digital press kit.
Milestenene indenfor automatiseret kørsel er samlet i denne video: video.