Audi Holbæk

Audi skysphere concept – to biler i én

Audi har netop løftet sløret for det første medlem af en ny familie på tre konceptbiler. Audi skysphere er en spektakulær, fuldelektrisk roadster, hvis linjer viser morgendagens Audi-design. Med skysphere fremviser mærket sin vision for fremtidens progressive luksusklasse, hvor interiøret bliver et interaktivt rum. En variabel akselafstand giver mulighed for meget forskellige køreoplevelser.

Variabel akselafstand
For at give passagererne maksimal frihed er Audi skysphere-konceptbilen designet til to forskellige køreoplevelser: en storslået GT-oplevelse og en sportsoplevelse. Dette muliggøres af en spektakulær teknisk detalje – den variable akselafstand. Elektriske motorer og en sofistikeret mekanisme med karrosseri og karosserikomponenter, der glider ind i hinanden, gør det muligt at variere selve akselafstanden og bilens udvendige længde med 250 millimeter. Samtidig justeres bilens frihøjde med 10 millimeter for at øge komforten og køredynamikken.

Med et tryk på en knap kan føreren vælge sin egen køreoplevelse – enten fører man selv den 4,94 meter lange e-roadster i "Sports"-mode med reduceret akselafstand, mens baghjulsstyringen sikrer, at bilen forbliver agil på trods af sine dimensioner. Eller man kan vælge at blive kørt rundt i en 5,19 meter GT i det autonome "Grand Touring"-mode, mens man nyder himlen og landskabet, maksimal benplads og de tjenester, der tilbydes af et integreret digitalt økosystem.

I dette mode forsvinder rat og pedaler, og rumfølelsen i konceptbilen åbner op for helt nye mulighedsområder for en sportslig cabriolet. I mellemtiden holder Audi skysphere automatisk øje med vejen og trafikken med sit sensorsystem og fører passagererne sikkert til deres destination.

Design inspireret af klassiker
En legendarisk klassisk model fra virksomhedens egen historie – Horch 853 roadster – tjente som inspiration til den nye banebrydende model. Den imponerende cabriolet, der også er omkring 5,20 meter lang, var ikke kun definitionen på moderne luksus i 1930’erne, men vandt også Concours d’Elegance i Pebble Beach i 2009.

Men den visuelle inspiration fra sin forgænger er begrænset til konceptbilens dimensioner og typiske proportioner med en ret kompakt kabine og lang front. Et kig under kølerhjelmen på Horch 853 afslører en imponerende 8-cylindret rækkemotor med en slagvolumen på 5 liter. Audi skysphere har derimod hovedsageligt elektriske drivkomponenter mellem forakslen og forruden.

465 kW og 0-100 på 4 sekunder
En elektrisk motor placeret på den bageste aksel leverer krafterne til hjulene i Audi skysphere. Den yder i alt 465 kW og 750 Nm i en roadster, der kun vejer omkring 1.800 kg. Vægtfordelingen på omkring 60 procent på den drivende bagaksel resulterer i rigelig vejgreb og acceleration fra 0 til 100 km/t på bare 4 sekunder.

Audi skysphere's batterimoduler er primært placeret bag kabinen – en ideel konfiguration til bilens tyngdepunkt og agilitet. Yderligere moduler findes mellem sæderne i interiørets midtertunel, og denne placering er også valgt til fordel for køredynamikken. Batteriets kapacitet forventes at være mere end 80 kWh, hvilket giver bilen en rækkevidde på mere end 500 kilometer i henhold til WLTP-standarden.

2 ”spheres” i 1
I de 3 konceptbiler Audi skysphere, Audi grandsphere og Audi urbansphere har designerne fokus på interiøret og den ”sphere”, der omgiver passagererne. Den primære årsag er, at alle 3 konceptbiler er designet til autonom kørsel level 4, hvilket betyder, at føreren i visse definerede vej- og trafiksituationer kan delegere det fulde ansvar til bilen og ikke længere skal gribe ind.

Som et resultat kan betjeningselementer som rat og pedaler drejes til en usynlig position og derved fjernes helt fra interiøret. Interiøret er fri for kontrolelementer og fremstår som et let, rummeligt miljø, inspireret på mange områder af Art Deco-universet. De komfortable sæder besidder designermøblers visuelle elegance, men de opfylder kravene til et bilsæde i Sports-mode uden kompromiser, hvor sidestøtte og sikkerhedsfunktioner er en del af pakken. De er betrukket med bæredygtigt produceret mikrofiberstof, og takket være deres variable position i interiøret giver de den slags bevægelsesfrihed og benplads, der ellers kun kan opleves, når man flyver første klasse på et fly. Miljøcertificeret eukalyptustræ og syntetisk produceret kunstlæder er andre bæredygtigt fremstillede materialer, der bidrager til at skabe en enestående oplevelse i bilens interiør.

Hvis Audi skysphere-konceptbilen skal bruges i førerbetjent mode, så forvandles interiøret til et ergonomisk perfekt sportsvogns-cockpit. Sammen med chassis og karosseri bevæger instrumentpanelet og monitorpanelet på midterkonsollen sig også bagud. Føreren finder alle betjeningselementer, inklusive rat og pedaler, i den position, der passer bedst.

Køreoplevelsen er luksus uden grænser
Audi skysphere, Audi grandsphere og, i 2022, Audi urbansphere er de tre konceptbiler, som mærket med de fire ringe bruger til at fremvise sin vision om progressiv luksus. I processen skaber Audi en biloplevelse, der går langt ud over formålet med blot at bruge tid i en bil for at komme fra punkt A til punkt B og endda langt ud over selve køreoplevelsen.

Disse konceptbiler har et nyt design, der ultimativt nytænker interiøret og dermed kabinen som bilens centrum og ikke længere underordner passageroplevelsen teknologiens krav.

Video med Head of Design, Marc Lichte, der forklarer tankerne bag Audi skysphere (02:53)


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk